Μετά από συζήτηση συντάχτηκε ερωτηματολόγιο από τα παιδιά με σκοπό να
συλλέξουν πληροφορίες από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους σχετικά με
το παλιό παζάρι της Αριδαίας.
Κάναμε την πρώτη επίσκεψη στο παζάρι. Τα παιδιά παρατήρησαν τους διάφορους
πωλητές και παραγωγούς. Παρατήρησαν τους ξύλινους πάγκους όπου ήταν
στοιβαγμένα τα προϊόντα. Διάβασαν τις τιμές των προϊόντων.
Όταν επιστρέψαμε στο σχολείο έγινε καταγραφή νέου λεξιλογίου, όπως παζάρι,
σεργκιά, παζαρλού. Λέξεις που τις χρησιμοποιούμε αλλά δεν είναι ελληνικές.
Τα παιδιά ανέλαβαν να βρούνε τι σημαίνουν αυτές οι λέξεις. Καταγράψαμε τις
φράσεις που ακούσαμε στο παζάρι.
ΠΑΖΑΡΙ:
Η λέξη «παζάρι» κατάγεται από την ανατολή. Στα χρόνια
της τουρκοκρατίας σήμαινε τα μεγάλα λαϊκά πανηγύρια, που στήνονταν με αφορμή
κάποια γιορτή. Αλλά και στο Μεσαίωνα, στη δύση, δημιουργήθηκαν και
λειτουργούσαν χώροι οικονομικών συναλλαγών: έμποροι, τεχνίτες, αγρότες,
καλλιτέχνες, περιηγητές συναντιόνταν κι έκαναν τα παζάρια τους στις διάφορες
πλατείες, όπου χτυπούσε η καρδιά της μεσαιωνικής πόλης.
Σεργκιά ή σουργκιά:
Λέγονται τα ξύλινα περίπτερα.
Παζαρλού:
Λέγεται η τέντα πάνω από τους ξύλινους πάγκους.
Ζωγράφισε κάθε ομάδα το παζάρι όπως το είδε μετά την πρώτη επίσκεψη.
Διαβάσαμε το βιβλίο της Ελένης Βαλαβάνη: «Στη Λαϊκή! Στη Λαϊκή!» Ακολούθησε
συζήτηση.
Τα
παιδιά επέστρεψαν τα ερωτηματολόγια συμπληρωμένα μαζί με παλιές φωτογραφίες
του παζαριού της Αριδαίας.
Οι
ομάδες επεξεργάστηκαν τα ερωτηματολόγια και κατέγραψαν τις πληροφορίες.
Γράψαμε την ιστορία του παζαριού όπως γινόταν παλιά στην Αριδαία.
Διαβάστηκαν οι ιστορίες του παζαριού που έφεραν τα παιδιά από τους παππούδες
και τις γιαγιάδες τους. Έγινε συζήτηση και δόθηκαν επικεφαλίδες στις
ιστορίες.
Έγινε ανάγνωση της ιστορίας της Αγγελικής Βαρελά: «Όταν θα πας, κυρά μου στο
παζάρι…» Έγινε συζήτηση και απομονώθηκαν εκφράσεις και χιουμοριστικές
φράσεις και έπειτα έγινε δραματοποίηση από τα παιδιά.
Κλάσματα με μήλα. Κάθε ομάδα κόβει τα μήλα και μετά γράφει σε κλάσμα τι
μέρος του φρούτου παίρνει κάθε φορά.
Διατυπώνουν και λύνουν προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης που έχουν σχέση με
τη λαϊκή αγορά.
Κόβουμε ευρώ από χαρτόνι. Οι μισές ομάδες κάνουν τους παραγωγούς και οι
άλλες μισές τους καταναλωτές. Τα παιδιά πουλούν και αγοράζουν, δίνουν ρέστα
κ.λ.π.
Γίνεται δεύτερη επίσκεψη στο παζάρι. Καταγράφουμε με κάμερα την επίσκεψη.
Βγάζουμε φωτογραφίες. Ηχογραφούμε τις φωνές που ακούγονται στο παζάρι.
Παίρνουμε συνέντευξη από τους πωλητές και τους παραγωγούς. Τα παιδιά
παρατηρούν διάφορους σπόρους, μπαχαρικά, μυρωδικά, φυτά, καρπούς, φρούτα,
λαχανικά και όσπρια . Παίρνουν πληροφορίες από τους παραγωγούς για το καθένα
ξεχωριστά. Στον πάγκο με τα λουλούδια μαθαίνουν πως πρέπει να φροντίζουν ένα
φυτό. Αγοράζουμε φυτά, γλάστρες και φράουλες. Όταν επιστρέφουμε στο σχολείο
κάθε ομάδα φυτεύει δύο γλάστρες και αναλαμβάνει να φροντίζει τα φυτά.
Με
τις φράουλες που αγοράσαμε κάνουμε μαρμελάδα.
Γίνεται εκτεταμένη συζήτηση για τα φρούτα και τα λαχανικά. Τα παιδιά
ταξινομούν φρούτα και λαχανικά κατά εποχή (ανοιξιάτικα, φθινοπωρινά,
χειμωνιάτικα και καλοκαιρινά). Διαβάζουμε το βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου:
«Λαχανικά» και χωρίζουμε τα λαχανικά σε δύο κατηγορίες, σε αυτά που γνώριζαν
οι αρχαίοι Έλληνες και σε αυτά που ήρθαν από άλλες χώρες (εργασία σε
χαρτόνι). Κάθε ομάδα συμπληρώνει ένα φύλλο εργασίας για το ποιο μέρος τρώμε
από το κάθε φυτό.
Κάνουμε τυπώματα φρούτων και λαχανικών .
Γίνεται συζήτηση για υγιεινή διατροφή. Διαβάζουμε το βιβλίο της Σοφίας
Μαντούβαλου: «Μια φορά ήταν… η Κολοτούμπα» που έχει σχέση με υγιεινή
διατροφή. Γίνεται σχετική εργασία σε χαρτόνι.
Μετά από συζήτηση καταγράφουμε τι πρέπει να προσέχουμε και πώς να
συμπεριφερόμαστε όταν πηγαίνουμε για ψώνια στη λαϊκή. Δηλαδή προσέχουμε: Να
είμαστε ευγενικοί με τους πωλητές – παραγωγούς. Αυτό που θα αγοράσουμε να
είναι σε καλή κατάσταση (όχι βρώμικο, σάπιο, μαραμένο κ.λ.π.). Ψάχνουμε να
βρούμε τα σεργκιά με τις καλύτερες τιμές. Προσέχουμε να μη μας βάζουν
χαλασμένα προϊόντα μαζί με τα καλά και να μη μας πουλάνε λιγότερο από όσο
αγοράζουμε.
Τα
παιδιά χωρίζονται σε δύο μεγάλες ομάδες και γράφουν από ένα παραμύθι. Η μια
ομάδα γράφει το παραμύθι «Ο Σούπερ - Πατατούλης» και η άλλη ομάδα το
παραμύθι «Ο Πρίγκιπας - Αναρίκοκος».
Κάνουμε επίσκεψη στα γραφεία του Δήμου και παίρνουμε το σχεδιάγραμμα του
παζαριού όπου τα παιδιά παρατηρούν σε ποιους δρόμους της Αριδαίας γίνεται το
παζάρι.
Κάνουμε με γύψο μήλα, λεμόνια και πορτοκάλια και τα βάφουμε. Ακούμε
τραγούδια σχετικά με τη λαϊκή.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς παρουσιάστηκε από τους μαθητές «το παζάρι της
Αριδαίας στο χθες και στο σήμερα», θεατρικό στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης.
Επίσης τα παιδιά χόρεψαν το τραγούδι: «Όταν θα πάω κυρά μου στο παζάρι…».
Διαθεματική προσέγγιση
Γλώσσα
Ανάγνωση σχετικών κειμένων
Καταγραφή νέου λεξιλογίου
Φύλλα εργασίας
«Σκέφτομαι και γράφω» σχετικά με το θέμα
Παραγωγή παραμυθιών
Μαθηματικά
Κλάσματα με φρούτα
Προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης
Δραστηριότητες με αριθμούς
Μελέτη Περιβάλλοντος
Η
ενότητα που αναφέρεται στα φυτά καλύφθηκε και συμπληρώθηκε από την ευέλικτη
ζώνη καθώς και η ενότητα που αναφέρεται στην διατροφή
Αισθητική αγωγή
Δραματοποίηση
Ζωγραφική
Κατασκευές με γύψο
Τεχνολογία
Χρήση φωτογραφικής μηχανή
Χρήση βίντεο |